Szlak Wdy: Tleń – Leosia

  • 41,5 KM

    Tleń.

  • 40,5 KM

    Most kolejowy na czynnej linii pomiędzy Laskowicami Pomorskimi, a Czerskiem.

  • 39,5 KM

    Stanica Wodna PTTK po prawej stronie rzeki.

    Początek Jeziora Żurskiego.

  • 38,5 KM

    Madera – wyspa na  jeziorze.

  • 37,0 KM

    Grzybek – osada, w której znajdują się domki wypoczynkowe oraz plaża.

  • 33,5 – 31,7 KM

    UWAGA! Kanał elektrowni, przenoska wynosząca 75m.  

  • 32 KM

    Żur – wieś kociewska licząca ok. 200 mieszkańców. W miejscowości pod koniec lat 20. XX wieku wybudowano elektrownie wodną zaprojektowaną przez prof. dr. Karola Pomianowskiego i mgr inż. Alfonsa Hoffmanna, aby dostarczać energie elektryczną do budującej się w tym czasie Gdyni. Dla spiętrzenia wody utworzono sztuczny zbiornik wodny Zalew Żurski. 15 lutego 1930 roku obiekt został uroczyście otwarty przez prezydenta RP Ignacego Mościckiego.  

  • 23,7 KM

    Most drogowy pomiędzy Gródkiem, a miejscowością Drzycim.

  • GRÓDEK

    Wieś licząca ok. 1200 mieszkańców. W miejscowości znajdują się sklepy oraz restauracja.

  • 23,2 KM

    UWAGA! Elektrownia w Gródku, przenoska wynosząca 200m.

    Projekt elektrowni w Gródku został opracowany w 1912 roku w Gdańsku. Budowa ruszyła 1 lipcu 1914 roku kilka dni przed wybuchem I wojny światowej. Przy powstawaniu infrastruktury zatrudniano około 200 robotników, a w 1916 r. dodatkowo 350 jeńców rosyjskich i francuskich. Prace postępowały wolno ze względu na trudną sytuacje gospodarczą Niemiec. Po przywróceniu Pomorza do Polski budowę przejęło z rąk niemieckich Starostwo Krajowe Pomorskie. Dyrektorem został inż. Alfons Hoffmann. W szczytowym okresie przy budowie elektrowni pracowało aż 600 osób co czasowo zniwelowało problem bezrobocia na terenie powiatu świeckiego. Uroczyste otwarcie, w którym brał udział  prezydent RP prof. Stanisław Wojciechowski  nastąpiło 24 kwietnia 1923r.

  • 22,8 – 21,2 KM

    UWAGA! Szybki nurt.